رادیو فردا/سایت بالاترین تیر اندازی   2009-06-15 22:23:07

تیراندازی در راهپیمایی اعتراضی تهران

پایان راهپیمایی هواداران میرحسین موسوی در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در تهران با تیراندازی و ناآرامی همراه شد.

شاهدان عینی می‌گویند که ساعتی پیش در ضلع شمال غربی میدان آزادی، از سوی یکی از پایگاه‌های بسیج به سوی مردم تیراندازی کردند که منجر به کشته شدن یک تن شده است.

گزارش‌ها همچنین از مجروح شدن چندتن دیگر بر اثر تیراندازی حکایت دارد.
شبکه پرس تی‌وی هم شنیده شدن مداوم تیراندازی در میدان آزادی را تائید کرده است.


عکس ها از AP در عکاسخانه

گزارش‌ها از تهران حاکی از این است که در ابتدای این راهپیمایی جمعیت انبوهی در میدان انقلاب گرد هم آمدند تا اعتراض خود را نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام کنند.

خبرگزاری فرانسه از قول نیروهای پلیس مستقر در محل برگزاری از تعداد یک‌ونیم تا دو میلیون تظاهرکننده گزارش می‌دهد.

در این گرد‌همایی که با راهپیمایی به سمت میدان آزادی تهران همراه بود، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران حضور داشتند.

آن‌ها اعلام کرده‌ بودند که به منظور «حفظ آرامش معترضان» در این راهپیمایی شرکت کردند.


شرکت این افراد در راهپیمایی مذکور پس از آنکه وزارت کشور مجوزی برای راهپیمایی هواداران آقای موسوی نداد، صورت گرفت.

شاهدان عینی حاضر در این راهپیمایی می‌گویند که معترضان که تعداد آنها به صدها هزار تن می‌رسید در سکوت و در حالی که دست‌هایشان را به علامت پیروزی بالا برده‌ بودند، در خیابان‌های منتهی به میدان انقلاب و خیابان آزادی حرکت کردند و پس از تجمع در میدان آزادی با الصاق عکس میرحسین موسوی به یکی از پرچم‌های ایران که در این میدان افراشته شده بود، دوباره آن پرچم را بالا کشیدند.


بر اساس گزارش‌ها، هر لحظه به تعداد این جمعیت اضافه می‌شد.تا قبل از شنیدن تیراندازی، در طول راهپیمایی هیچ گونه درگیری و ناآرامی رخ نداده بود.

جمعیت معترض که امروز بدون سردادن شعار در خیابان‌ها حاضر شده بودند، قرار گذاشتند فردا ساعت پنج بعدازظهر در میدان ولیعصر جمع شده و به سمت صداوسیما حرکت کنند.


بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و فعالان مدنی و نیز روزنامه‌نگاران در این تجمع شرکت داشتند.

این راهپیمایی در حالی آغاز شد که رسانه‌های ایران از دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای به شورای نگهبان مبنی بر رسیدگی دقیق به شکایت نامزد‌ها از روند انتخابات خبر می‌دهند.

شورای نگهبان نیز با صدور اطلاعیه‌ای از نامز‌دها خواسته که «شکایت مستند» خود را هرچه سریع‌تر به این شورا ارائه دهند.

برخورد پلیس مالزی با تجمع کنندگان ایرانی
پلیس مالزی نیز با تجمع کنندگان ایرانی در کولالامپور برخورد کرد. به گزارش زمانه، پلیس با شلیک گاز اشک‌آور، تظاهرکنندگان را متفرق کرد.

حدود هزار نفر از ایرانیان امروز با تجمع در دفتر سازمان ملل مستقر در کولالامپور اعتراض خود را به اعلام نتایج انتخابات را اعلام کردند.

به گزارش شاهدان عینی، پلیس با بستن راه‌های منتهی به سفارت ایران، مانع حضور تجمع کنندگان ذر برابر سفارت ایران شد.

این سومین روزی است که ایرانیان مقیم مالزی با حضور در برابر سفارت ایران و دفتر سازمان ملل اعتراض خود را به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام می‌کنند.


نام
پیام
Write all letters which are not black!
حروفی که سیاه نوشته نشده در پنجره وارد کنید.

روز نوشتها

یادها

شعرها

از دیگران

من و جنهایم

داستانها

انتخابات